16 mars 2011

Nea är en kapitalist!


Nu är alla friska och krya här hemma, riktigt skönt. Nea har börjat dagis igen och det går riktigt bra, peppar peppar.

Emma och jag brukade spara mynt i en stor glasskål här hemma. Efter flytten har den inte använts utan stod bara och samlade damm - tills dess att Nea fick syn på den! Saken är den att Nea fick en spargris av sin gammelmormor och gammelmorfar och hon älskar att lägga pengar i den. Efter att vi har ätit middag så följer numera samma procedur varje kväll:
- När Nea börjar bli klar pekar hon upp mot myntskålen och utbrister "giiiis!"
- Jag plockar ner myntskålen och ger henne fem kronor
- Hon tar emot pengarna mycket omsorgsfullt och springer sedan in i sitt rum
- Jag tar ner hennes spargris varpå hon ger den första pengen en puss
- Jag förklarar att man inte får pussa på pengar och hon lägger i myntet
- Hon ger nästa peng en puss, jag ger återigen en lektion i att det inte är lämpligt att pussa pengar
- Samma sak händer med mynt 3, 4 och 5.
- Nu får spargrisen först en puss, en klapp och sedan en kram.

Det är äkta kärlek det!



2 kommentarer:

  1. hon brås på morbror Erik

    SvaraRadera
  2. Underbara unge! Hon är fantastisk på så många olika sätt!

    SvaraRadera