3 september 2009

Pappa - nu även juridisk



Idag har vi varit uppe på familjerätten, för att skriva på att jag är pappa till Nea. Familjerätt låter en smula stelt men handläggaren var väldigt trevlig. Förr var jag biologisk och tja, "moralisk" pappa men nu är jag även det rent juridiskt vilket känns trevligt!

Lite kul för de som inte vet om det; hade Emma och jag varit gifta så hade jag inte behövt skriva på något papper om att jag är fadern för i Sverige kan gifta par inte vara otrogna och få barn med grannen. Nu däremot när man lever i synd måste man skriva på papper som ska intygas av vittnen. Hur blir det om barnet "avlades" innan giftemålet men att vi hade hunnit gifta oss innan födseln? Blir jag automatiskt pappa då eller hade vi behövt komma in och skriva? Något för Jennie att räkna ut på jobbet tycker jag. Ser fram emot ett svar här inom kort.

Nea kunde inte bry sig mindre om de juridiska aspekterna, hon passade på att fisa in handläggarens rum, trevligt!

3 kommentarer:

  1. Svar på din fråga: Hade ni hunnit gifta er innan Nea fötts, hade du sluppit pappersarbetet, och blivit juridiskt pappa och vårdnadshavare automatiskt..
    Så inför nästa knodd vill vi höra brollopsklockor klinga innan;-)

    SvaraRadera
  2. hahahhhah ! Nea är min idol ! Hahahhaa! hon måste då fått sällskapet att tina lite :)//helena

    SvaraRadera